Page 10 - سند راهبردی دبیرستان فرزانگان
P. 10

‫الف‪ -‬اهداف کلی دوره دوم متوسطه براساس سند تحول بنیادین‬
                                            ‫ساحت تعلیم و تربیت اعتقادی‪ ،‬عبادی و اخلاقی‬

‫‪-1‬درک وجه استدلالی و عقلانی معارف دینی‪ ،‬در مواجهه با پرسش ها و مسائل پاسخ های متقاعدکننده ای را با تکیه بر منابع‬
                                                           ‫و شواهد دینی ارائه کند و تاثیر آن را مورد ارزیابی قرار دهد‪.‬‬

‫‪-2‬با الگوگیری از سیره پیشوایان دینی‪ ،‬نقش ایشان را در احیای دین و ترسیم آینده بشریت(جامعه ی عدل مهدوی‪ ،‬عدالت‬
‫خواهی‪ ،‬ظلم ستیزی‪ ،‬صلح جویی‪ ،‬عمران و آبادی) تبیین کند و دلالت های آن را در موقعیت های مختلف زندگی فردی و‬

                                                                                             ‫اجتماعی به کار گیرد‪.‬‬
‫‪ -3‬با باور به ظرفیت های قرآن و جاودانگی دین اسلام (جامعیت‪ ،‬ثبات‪ ،‬سازگاری با فطرت‪ ،‬پویایی نسبت به نیازهای حال و‬

                                           ‫آینده قادر است از آن برای حال نمونه ای از مسائل دنیای امروز استفاده کند‪.‬‬

                                              ‫ساحت تعلیم و تربیت زیبایی شناسی و هنری‬

‫‪ - 1‬با مطالعه آثار و مسائل حوزه هنر(رابطه هنر با ‪ :‬فناوری‪ ،‬اقتصاد‪ ،‬فرهنگ‪ ،‬اخلاق و‪)...‬آن ها را براساس اصول زیبایی شناسی‬
                                                             ‫و ارزشی‪ ،‬نقش و تأثیر آن را بر خود و جامعه ارزیابی کند‪.‬‬

‫‪- 2‬با بکارگیری قدرت تخیل و ذوق هنری‪ ،‬اثری فرهنگی هنری را خلق کند و آن را بر اساس معیار های زیبایی شناسی مورد‬
                                                                                                 ‫ارزیابی قرار دهد ‪.‬‬

‫‪ - 3‬با انتخاب و بررسی آثار فرهنگی‪ ،‬هنری بر مبنای اصول ارزشی و زیبایی شناسی‪ ،‬نقش هنر را به عنوان زبان مشترک میان‬
                                                                         ‫انسان ها در بستر زمان و مکان تبیین نماید‪.‬‬

                                                       ‫ساحت تعلیم و تربیت زیستی و بدنی‬

‫‪- 1‬عوامل فرهنگی‪ ،‬اجتماعی‪ ،‬اقتصادی و سیاسی تأثیرگذار بر سلامت و توانایی جسمانی‪ ،‬روانی‪ ،‬اجتماعی و معنوی خود را‬
                               ‫شناسایی کند و با بکارگیری راهبردهای زندگی شایسته‪ ،‬به الگوی رفتاری پایدار دست یابد‪.‬‬

‫‪ - 2‬با مشارکت در طرح ها و برنامه های بهبود سبک زندگی‪ ،‬تفریحات سالم‪ ،‬تربیت بدنی و ورزش‪ ،‬سالم سازی محیط زیست‬
‫و عام المنفعه‪ ،‬مسئولیت های خویش را نسبت به حفظ آفریده های خداوند و سلامت خود‪ ،‬خانواده و جامعه انجام دهد و میزان‬

                                                                                      ‫تأثیرگذاری آن را ارزیابی کند‪.‬‬
‫‪ 3-‬با مطالعه مسائل و مشکلات محیط زیست در سطح ملی و جهانی و شناخت کارکرد نهاد های اجتماعی‪ ،‬به عنوان دوستدار‬

                                                  ‫و فعال زیست محیطی برای اصلاح و بهبود پایدار آن ایفای نقش کند‪.‬‬

                                                                ‫سند راهبردی دبیرستان فرزانگان(‪)1‬‬
                                                                                   ‫‪10‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15