Page 6 - سند راهبردی دبیرستان فرزانگان
P. 6
در 14اردیبهشت ماه سال 1366به درخواست معاون فرهنگی -اجتماعی نخست وزیر ،هیأت امنای این سازمان با حکم نخست
وزیر منصوب گردیدند و از آن پس ،این روز برای سمپادی ها به عنوان روز استعداد های درخشان نامگذاری شد .ابتدا این سازمان
قرار بود صرفاً زیر نظر هیأت امنا اداره شود .اعضای هیأت امنا عبارت بودند از :وزیر آموزش و پرورش ،وزیر فرهنگ و آموزش
عالی ،رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ،مدیر عامل صدا و سیما ،معاون نخست وزیر و رئیس برنامه و بودجه ،رئیس
بنیاد مستضعفان و جانبازان و سه شخصیت علمی کشور ،آقایان دکتر حسن ابراهیم حبیبی ،حجت الاسلام دکتر احمد احمدی
و حجت الاسلام دکتر جواد اژه ای .در طول سال تحصیلی 67-66بر اساس جمع بندی هیأت امنا سازمان و به درخواست معاون
فرهنگی اجتماعی نخست وزیر آقای دکتر اژه ای از نخست وزیر و با حمایت رئیس جمهوری محترم وقت و رهبر انقلاب حضرت
آیت الله خامنه ای ،با تصویب ماده واحدهای در شورای عالی انقلاب فرهنگی ،سمپاد جایگاه مستحکم تری پیدا نمود( .مادة
واحده :به منظور تحقق هر چه بهتر امر شناسایی و پرورش استعداد های درخشان کشور در سطوح مختلف تحصیلی از این پس
سازمان ملی پرورش استعداد های درخشان به صورت سازمان وابسته به وزارت آموزش و پرورش اداره می گردد .اساسنامه جدید
سازمان با پیشنهاد هیأت امنا فعلی سازمان به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید .مصوبه یکصد و پنجاهمین جلسه شورای عالی
انقلاب فرهنگی) 67/03/10
بر اساس این مصوبه ،وزیر آموزش و پرورش به ریاست هیأت امنای سازمان و بر اساس تصویب هیأت امنا ،آقای دکتر جواد
اژه ای علاوه بر عضویت به عنوان شخصیت علمی هیأت امنا ،به ریاست سازمان انتخاب گردیدند .مراکز آموزشی استعداد های
درخشان تهران ابتدا از تمامی مناطق تهران به انتخاب دانش آموز مبادرت می-نمودند و در این رقابت فشرده حق دانش آموزان
مناطق محروم و مستضعف نشین ،به طور کامل پایمال می گردید؛ به طوری که میزان گزینش دانش آموزان مراکز تهران از
مناطق محروم در یک سال تحصیلی به عدد انگشتان دست هم نمی رسید( .از 250نفر 9،نفر4:دختر و 5پسر از مناطق 15تا
)20برای حل این معضل و گسترش عدالت در انتخاب دانش آموزان سرآمد از خانواده های محروم ،طرح راه اندازی مراکز در
مناطق محروم آموزش و پرورش شهر تهران انجام شد و مرکز شهید بهشتی و فرزانگان زینب(س) شهر ری به ترتیب با ظرفیت
3و 2کلاس در پایه و مراکز شهید رجایی و فرزانگان در اسلامشهر ،با ظرفیت 2کلاس در پایه و بعد از تشکیل مراکز کرج،
مراکز علامه حلی و فرزانگان در شهریار با ظرفیت 2کلاس در پایه و در نهایت در سال 1384مراکز فرزانگان و شهید ستاری
در ورامین ،راه-اندازی شد.
اولین ساختمان مرکز فرزانگان ،ساختمانی واقع درمحل فعلی دبیرستان بود .فضای قدیمی مدرسه شامل شش کلاس ،دواتاق به
عنوان دفتر بودکه بتدریج درطول زمان بتدریج درطول زمان بازسازی شد و توسعه یافت .درسال 62مرکز ،گزینش مجددی به
عمل آورد و با تعداد محدودی دانش آموز به فعالیت خود ادامه داد.
درمهرماه 62ساختمان جدید فرزانگان(ساختمان اصلی مدرسه) در کنار ساختمان قبلی افتتاح شد و بخش قدیمی به آزمایشگاه،
آمفی تئاتر و چند کلاس اختصاص یافت .در سال 1370آمفی تئاتر قدیمی نیز تخریب و به جای آن آمفی تئاتر جدید مرکز
و کتابخانه تأسیس شد .به مدت 11سال دانش آموزان هر دو مقطع راهنمایی و دبیرستان درهمین مرکز مشغول به تحصیل
بودند .اما با تصمیم سازمان مبنی بر افزایش پذیرش درمقطع راهنمایی از 5کلاس به 8کلاس در هر پایه ،درسال 73مرکز
راهنمایی فرزانگان تهران به ساختمان درحال ساخت سازمان واقع در بلوار افریقا منتقل گردید .ای ساختمان ازسال 76تبدیل
به ساختمانی واقع دربزرگراه کردستان منتقل شد .ساختمان فعلی بازسازی و در سال 83افتتاح گردید.
مرکز آموزشی فرزانگان تهران بی شک پرافتخار ترین دبیرستان دخترانه ایران در زمینه المپیادها می باشد طبق آمار تعداد مدال
آوران المپیادهای مختلف جهانی و کشوری ازسال 72تاکنون به 314مدال می رسد.
متأسفانه ازسال های قبل اطلاعاتی در دست نیست.
سند راهبردی دبیرستان فرزانگان()1
6