Page 6 - سند راهبردی دبیرستان فرزانگان
P. 6

‫در ‪ 14‬اردیبهشت ماه سال ‪1366‬به درخواست معاون فرهنگی ‪ -‬اجتماعی نخست وزیر‪ ،‬هیأت امنای این سازمان با حکم نخست‬
‫وزیر منصوب گردیدند و از آن پس‪ ،‬این روز برای سمپادی ها به عنوان روز استعداد های درخشان نامگذاری شد‪ .‬ابتدا این سازمان‬
‫قرار بود صرفاً زیر نظر هیأت امنا اداره شود‪ .‬اعضای هیأت امنا عبارت بودند از‪ :‬وزیر آموزش و پرورش‪ ،‬وزیر فرهنگ و آموزش‬
‫عالی‪ ،‬رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی‪ ،‬مدیر عامل صدا و سیما‪ ،‬معاون نخست وزیر و رئیس برنامه و بودجه‪ ،‬رئیس‬
‫بنیاد مستضعفان و جانبازان و سه شخصیت علمی کشور‪ ،‬آقایان دکتر حسن ابراهیم حبیبی‪ ،‬حجت الاسلام دکتر احمد احمدی‬
‫و حجت الاسلام دکتر جواد اژه ای‪ .‬در طول سال تحصیلی ‪ 67-66‬بر اساس جمع بندی هیأت امنا سازمان و به درخواست معاون‬
‫فرهنگی اجتماعی نخست وزیر آقای دکتر اژه ای از نخست وزیر و با حمایت رئیس جمهوری محترم وقت و رهبر انقلاب حضرت‬
‫آیت الله خامنه ای‪ ،‬با تصویب ماده واحدهای در شورای عالی انقلاب فرهنگی‪ ،‬سمپاد جایگاه مستحکم تری پیدا نمود‪( .‬مادة‬
‫واحده‪ :‬به منظور تحقق هر چه بهتر امر شناسایی و پرورش استعداد های درخشان کشور در سطوح مختلف تحصیلی از این پس‬
‫سازمان ملی پرورش استعداد های درخشان به صورت سازمان وابسته به وزارت آموزش و پرورش اداره می گردد‪ .‬اساسنامه جدید‬
‫سازمان با پیشنهاد هیأت امنا فعلی سازمان به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید‪ .‬مصوبه یکصد و پنجاهمین جلسه شورای عالی‬

                                                                                        ‫انقلاب فرهنگی‪) 67/03/10‬‬
‫بر اساس این مصوبه‪ ،‬وزیر آموزش و پرورش به ریاست هیأت امنای سازمان و بر اساس تصویب هیأت امنا‪ ،‬آقای دکتر جواد‬
‫اژه ای علاوه بر عضویت به عنوان شخصیت علمی هیأت امنا ‪،‬به ریاست سازمان انتخاب گردیدند‪ .‬مراکز آموزشی استعداد های‬
‫درخشان تهران ابتدا از تمامی مناطق تهران به انتخاب دانش آموز مبادرت می‪-‬نمودند و در این رقابت فشرده حق دانش آموزان‬
‫مناطق محروم و مستضعف نشین‪ ،‬به طور کامل پایمال می گردید؛ به طوری که میزان گزینش دانش آموزان مراکز تهران از‬
‫مناطق محروم در یک سال تحصیلی به عدد انگشتان دست هم نمی رسید‪( .‬از ‪250‬نفر ‪9،‬نفر‪4:‬دختر و ‪5‬پسر از مناطق ‪15‬تا‬
‫‪)20‬برای حل این معضل و گسترش عدالت در انتخاب دانش آموزان سرآمد از خانواده های محروم‪ ،‬طرح راه اندازی مراکز در‬
‫مناطق محروم آموزش و پرورش شهر تهران انجام شد و مرکز شهید بهشتی و فرزانگان زینب(س) شهر ری به ترتیب با ظرفیت‬
‫‪3‬و ‪ 2‬کلاس در پایه و مراکز شهید رجایی و فرزانگان در اسلامشهر‪ ،‬با ظرفیت ‪ 2‬کلاس در پایه و بعد از تشکیل مراکز کرج‪،‬‬
‫مراکز علامه حلی و فرزانگان در شهریار با ظرفیت ‪ 2‬کلاس در پایه و در نهایت در سال ‪1384‬مراکز فرزانگان و شهید ستاری‬

                                                                                         ‫در ورامین‪ ،‬راه‪-‬اندازی شد‪.‬‬
‫اولین ساختمان مرکز فرزانگان‪ ،‬ساختمانی واقع درمحل فعلی دبیرستان بود‪ .‬فضای قدیمی مدرسه شامل شش کلاس‪ ،‬دواتاق به‬
‫عنوان دفتر بودکه بتدریج درطول زمان بتدریج درطول زمان بازسازی شد و توسعه یافت‪ .‬درسال ‪ 62‬مرکز‪ ،‬گزینش مجددی به‬

                                                     ‫عمل آورد و با تعداد محدودی دانش آموز به فعالیت خود ادامه داد‪.‬‬
‫درمهرماه ‪ 62‬ساختمان جدید فرزانگان(ساختمان اصلی مدرسه) در کنار ساختمان قبلی افتتاح شد و بخش قدیمی به آزمایشگاه‪،‬‬
‫آمفی تئاتر و چند کلاس اختصاص یافت‪ .‬در سال ‪ 1370‬آمفی تئاتر قدیمی نیز تخریب و به جای آن آمفی تئاتر جدید مرکز‬
‫و کتابخانه تأسیس شد‪ .‬به مدت ‪11‬سال دانش آموزان هر دو مقطع راهنمایی و دبیرستان درهمین مرکز مشغول به تحصیل‬
‫بودند‪ .‬اما با تصمیم سازمان مبنی بر افزایش پذیرش درمقطع راهنمایی از‪ 5‬کلاس به ‪8‬کلاس در هر پایه‪ ،‬درسال ‪73‬مرکز‬
‫راهنمایی فرزانگان تهران به ساختمان درحال ساخت سازمان واقع در بلوار افریقا منتقل گردید‪ .‬ای ساختمان ازسال ‪ 76‬تبدیل‬

                    ‫به ساختمانی واقع دربزرگراه کردستان منتقل شد‪ .‬ساختمان فعلی بازسازی و در سال ‪ 83‬افتتاح گردید‪.‬‬
‫مرکز آموزشی فرزانگان تهران بی شک پرافتخار ترین دبیرستان دخترانه ایران در زمینه المپیادها می باشد طبق آمار تعداد مدال‬

                                    ‫آوران المپیادهای مختلف جهانی و کشوری ازسال ‪ 72‬تاکنون به ‪ 314‬مدال می رسد‪.‬‬
                                                                  ‫متأسفانه ازسال های قبل اطلاعاتی در دست نیست‪.‬‬

                                                                ‫سند راهبردی دبیرستان فرزانگان(‪)1‬‬
                                                                                   ‫‪6‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11