Page 5 - سند راهبردی دبیرستان فرزانگان
P. 5

‫تاریخچه فرزانگان‬

‫دبسـتان هشدار اولین دبسـتان تیزهوشان بود که در منطقه ‪ 6‬کنونی آموزش و پرورش درسال تحصیلی ‪ 1347-1346‬در‬
‫چهار پایه تحصیلی ابتدایی با ‪ 14‬دانش آموز دختر و ‪ 6‬دانش آموز پسر در چهار کلاس به صورت مختلط تشکیل گردید‪ .‬در‬
‫سال ‪ 1347‬اداره کل امور کودکان و دانش آموزان استثنایی در وزارت آموزش و پرورش تأسیس گردید‪ .‬در سال ‪ 1348‬اولین‬
‫مدرسه استعدادهای درخشان با نام «مرکز آموزش کودکان تیزهوش» و تحت نظارت اداره کل فوق‪ ،‬کار خویش را آغاز نمود‪.‬‬
‫قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و بر اساس اهدافی تعیین شده‪ ،‬سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان جدا از‬
‫نظام آموزش عمومی کشور در سال ‪1355‬شکل گرفت‪ .‬این سازمان زیر نظر هیأت امنایی متشکل از چند وزیر از جمله وزیر‬

                 ‫آموزش و پرورش‪ ،‬رئیس تلویزیون‪ ،‬رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و‪ ...‬فعالیت می کرد‪.‬‬
‫از ویژگی های این سازمان‪ ،‬اهداف خاص و هدایت براساس آن اهداف‪ ،‬همراه با جدایی کامل از نظام آموزش عمومی کشور‬

                                                                                            ‫و مختلط بودن‪ ،‬بود‪.‬‬
‫مرکز آموزشی الوند در میدان آرژانتین در سال ‪ 1355‬اولین مرکزی بود که در قالب این سازمان به این امر اختصاص یافت‪.‬‬
‫در سال ‪1356‬دانش آموزان گزینش شده مناطق جنوبی و شرق تهران در مرکز تهرانپارس و مناطق شمالی و غربی تهران در‬
‫مرکز الوند مشغول تحصیل بودند‪ .‬در سال ‪ 1357‬مرکز بریانک هم به این مجموعه اضافه شد‪ .‬تعداد گزینش شدگان در این‬

                                 ‫سه سال برای ‪ 3‬مرکز ذکر شده در تهران به ترتیب ‪283،274‬و‪ 219‬دختر و پسر بود ‪.‬‬
‫به طور همزمان از سال ‪1355‬تا ‪1357‬در شهر کرمان نیز به ترتیب ‪46،31‬و ‪ 23‬دانش آموز و در سال ‪1357‬در شهر مشهد‬
‫‪ 61‬دانش آموز گزینش شدند‪ .‬بدین ترتیب تعداد دانش آموزانی که در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی ایران بر اساس اهداف‬
‫تعیین شده در سه پایه اول تا سوم راهنمایی مشغول تحصیل بودند‪ 938 ،‬دانش آموز دختر و پسر در ‪ 5‬مدرسه مختلط در‬

                                                                                      ‫تهران‪ ،‬کرمان و مشهد بود‪.‬‬
‫پس از به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی‪ ،‬بنا به نظر دولت موقت مهندس بازرگان‪ ،‬این سازمان در سال ‪1358‬در دفتر‬
‫کودکان استثنایی آموزش و پرورش ادغام شد و مراکز مشهد و کرمان نیز منحل شدند‪ .‬در سال ‪1361‬وزیر آموزش‬
‫و پرورش وقت (آقای علی اکبر پرورش) درخواست رفع ادغام نمود‪ ،‬ولی این امر تحقق نیافت‪ .‬در سال ‪ 1362‬اولین‬
‫گزینش جهت دو مرکز تهران صورت گرفت‪ .‬این دو مرکز با نام های فرزانگان و علامه حلی در حالی شکل گرفتند‬
‫که ورودی های سال ‪ 57‬در شرف فارغ التحصیلی بودند و در پایه دوم و سوم دبیرستان هم دانش آموزان ورودی قبل‬
‫از انقلاب مشغول تحصیل بودند‪ .‬این گزینش در سال های ‪ 64،63‬و‪ 65‬نیز به همین شکل برای مناطق بیست گانه‬
‫ی تهران به صورت ‪ 5‬کلاس‪20‬نفره برای هر جنس انجام گرفت‪ .‬در سال های ‪ 63‬و‪ 64‬کلیة دانش آموزان ورودی ‪56‬‬
‫و‪ 57‬هم فارغ التحصیل شدند‪ .‬به این ترتیب قبل از تشکیل سمپاد در سال ‪ ،1366‬فقط دو مرکز آموزشی در تهران‬
‫وجود داشت که کماکان تحت پوشش دفتر کودکان استثنایی فعالیت می نمود‪ .‬این دو مرکز در سال ‪ 66‬جمعاً ‪802‬‬
‫دانش آموز از ورودی ‪1362‬به بعد داشتند که هر لحظه امکان انحلال و ادغامشان در مراکز عادی نیز وجود داشت‪.‬‬

                                                              ‫سند راهبردی دبیرستان فرزانگان(‪)1‬‬
                                                                                 ‫‪5‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10