Page 4 - سند راهبردی دبیرستان فرزانگان
P. 4

‫اگربرنامه‌ریزی نکنیم‪،‬کار بی‌برنامه به سامان نخواهد رسید‪ ،‬بعد ازآن که برنامه‌ریزی‬
      ‫کردیم‪ ،‬اگرهمت وحرکت نکنیم به مقصد نخواهیم رسید‪ .‬مقاممعظمرهبری(مد)‪1384/04/17‬‬

                                                                                ‫مقدمه‬

‫با ورود به عصر اطلاعات و دنیایی که مدام درحال تغییر است‪ ،‬تفکر راهبردی برای تدوین و اجرای اهداف و مأموریت‌ها در‬
‫عرصه‌های مختلف فرهنگی‪ ،‬اجتماعی‪ ،‬اقتصادی و سیاسی ضرورتی اجتناب ناپذیر است‪ .‬این امر در سازمان‌های آموزشی‪،‬‬
‫برای تحقق تحول بنیادین و دس ‌تیابی به اهداف غائی تربیت امری حیاتی است‪ .‬از طرفی وجود برنامه راهبردی به عنوان یکی‬

                                         ‫ازشاخص‌های مدیریت مؤثر سازمان‌ها همواره موردتوجه مراکز برنامه‌ریزی است‪.‬‬
‫یکی از گروه های دارای نیازهای ویژة یادگیری‪ ،‬گروه یادگیرندگان صاحب استعدادهای برتر است که نظام آموزش عمومی‪ ،‬در‬
‫راستای تحقق عدالت آموزشی‪ ،‬باید برای آ ‌نها برنامة ویژه ای تدارک ببیند‪ .‬دراین راستا اسناد فر‌ادستی نظام آموزش و پرورش‪،‬‬
‫ب ‌هخصوص سند تحول بنیادین و سند راهبردی کشور در امور نخبگان «صاحبان استعدادهای برتر» را ب ‌هعنوان یکی از گروه های‬

                                                                  ‫دارای نیازهای ویژة یادگیری به رسمیت شناخته اند‪.‬‬
‫سیاس ‌تها و برنامه‌های مراکز استعدادهای درخشان براساس اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مبتنی براسناد‬
‫فرادستی کشور در امور مربوط به دان ‌شآموزان سرآمد‪ ،‬به وسیلة مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌ پژوهان جوان‬
‫به‌عنوان یکی از مجموعه‌های وابسته به وزارت آموزش و پرورش تنظیم شده است‪ .‬گزیده‌ای از مجموعة باورها و برنامه‌های‬
‫مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان به شرح زیر آمده است‪ :‬مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان‬
‫مأموریت دارد‪ :‬زمینه‌های لازم برای شناسایی‪ ،‬کسب شایستگی‌های ویژه و بروز استعدادهای دانش‌آموزان صاحب استعدادهای‬
‫برتر و نیز هدایت آن‌ها را در تمامی دوره‌های تحصیلی و همة ساحت‌های تعلیم و تربیت به‌صورت نظام‌مند‪ ،‬همگانی و عادلانه‬
‫در ساختاری کار آمد و اثر بخش‪ ،‬با مشارکت خانواده‌ها‪ ،‬نهادهای دولتی و سازمان‌های غیردولتی در سطح ملی و عرص ‌هها و‬
‫رقابت‌های بی ‌نالمللی فراهم آورد‪ .‬در زمان تدوین سند دبیرستان قدمتی ‪ 50‬ساله داشته و در مسیر فعالیت خود توفیقات و‬
‫شکس ‌تهایی را کسب نموده است‪ .‬دراین بین فاصله ای ‪ 6‬ساله نیز با اولین سر رسید افق چشم انداز نظام جمهوری اسلامی‬
‫ایران درسال ‪ 1404‬و آغاز حرکت درمسیر تمدن سازی نوین اسلامی و ایرانی وجود دارد‪ .‬گذشته ‪ 50‬ساله و فرصت پیش روی‬
‫‪ 6‬ساله‪ ،‬دورانی از گذار و تحول را پیش روی دبیرستان قرار میدهدکه در صورت ارائه جهت گیری های صحیح‪ ،‬این دبیرستان‬
‫می تواند به اهداف خود نزدیک شود‪ .‬هدف ازتدوین سند‪ ،‬علاوه برمستند نمودن تلاش های صورت گرفته درقالب راهبردهای‬
‫مشخص به معنای لزوم تداوم این حرکت تحول آمیز است‪ .‬سند برنامه راهبردی دارای افق میان مدت سه ساله درپی ارائه‬
‫راهبردها و اقدامات اجرایی مشخص بوده و بیشتر کار کرد درون مدرسه ای داشته و مخاطبان آن کارکنان دبیران‪ ،‬معاونین خود‬

                                                                                                 ‫مدرسه می باشند‪.‬‬

                                                                ‫سند راهبردی دبیرستان فرزانگان(‪)1‬‬
                                                                                   ‫‪4‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9