Page 4 - سند راهبردی دبیرستان فرزانگان
P. 4
اگربرنامهریزی نکنیم،کار بیبرنامه به سامان نخواهد رسید ،بعد ازآن که برنامهریزی
کردیم ،اگرهمت وحرکت نکنیم به مقصد نخواهیم رسید .مقاممعظمرهبری(مد)1384/04/17
مقدمه
با ورود به عصر اطلاعات و دنیایی که مدام درحال تغییر است ،تفکر راهبردی برای تدوین و اجرای اهداف و مأموریتها در
عرصههای مختلف فرهنگی ،اجتماعی ،اقتصادی و سیاسی ضرورتی اجتناب ناپذیر است .این امر در سازمانهای آموزشی،
برای تحقق تحول بنیادین و دس تیابی به اهداف غائی تربیت امری حیاتی است .از طرفی وجود برنامه راهبردی به عنوان یکی
ازشاخصهای مدیریت مؤثر سازمانها همواره موردتوجه مراکز برنامهریزی است.
یکی از گروه های دارای نیازهای ویژة یادگیری ،گروه یادگیرندگان صاحب استعدادهای برتر است که نظام آموزش عمومی ،در
راستای تحقق عدالت آموزشی ،باید برای آ نها برنامة ویژه ای تدارک ببیند .دراین راستا اسناد فرادستی نظام آموزش و پرورش،
ب هخصوص سند تحول بنیادین و سند راهبردی کشور در امور نخبگان «صاحبان استعدادهای برتر» را ب هعنوان یکی از گروه های
دارای نیازهای ویژة یادگیری به رسمیت شناخته اند.
سیاس تها و برنامههای مراکز استعدادهای درخشان براساس اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مبتنی براسناد
فرادستی کشور در امور مربوط به دان شآموزان سرآمد ،به وسیلة مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان
بهعنوان یکی از مجموعههای وابسته به وزارت آموزش و پرورش تنظیم شده است .گزیدهای از مجموعة باورها و برنامههای
مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان به شرح زیر آمده است :مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان
مأموریت دارد :زمینههای لازم برای شناسایی ،کسب شایستگیهای ویژه و بروز استعدادهای دانشآموزان صاحب استعدادهای
برتر و نیز هدایت آنها را در تمامی دورههای تحصیلی و همة ساحتهای تعلیم و تربیت بهصورت نظاممند ،همگانی و عادلانه
در ساختاری کار آمد و اثر بخش ،با مشارکت خانوادهها ،نهادهای دولتی و سازمانهای غیردولتی در سطح ملی و عرص هها و
رقابتهای بی نالمللی فراهم آورد .در زمان تدوین سند دبیرستان قدمتی 50ساله داشته و در مسیر فعالیت خود توفیقات و
شکس تهایی را کسب نموده است .دراین بین فاصله ای 6ساله نیز با اولین سر رسید افق چشم انداز نظام جمهوری اسلامی
ایران درسال 1404و آغاز حرکت درمسیر تمدن سازی نوین اسلامی و ایرانی وجود دارد .گذشته 50ساله و فرصت پیش روی
6ساله ،دورانی از گذار و تحول را پیش روی دبیرستان قرار میدهدکه در صورت ارائه جهت گیری های صحیح ،این دبیرستان
می تواند به اهداف خود نزدیک شود .هدف ازتدوین سند ،علاوه برمستند نمودن تلاش های صورت گرفته درقالب راهبردهای
مشخص به معنای لزوم تداوم این حرکت تحول آمیز است .سند برنامه راهبردی دارای افق میان مدت سه ساله درپی ارائه
راهبردها و اقدامات اجرایی مشخص بوده و بیشتر کار کرد درون مدرسه ای داشته و مخاطبان آن کارکنان دبیران ،معاونین خود
مدرسه می باشند.
سند راهبردی دبیرستان فرزانگان()1
4