Page 13 - سند راهبردی دبیرستان فرزانگان
P. 13

‫فصل سوم ‪:‬‬
         ‫تحلیل و ارزیابی محیط داخلی و خارجی‪)Swot Analysis( :‬‬

                                                                  ‫نقاط قوت(‪)Strength‬‬

‫هر چند نقاط قوت زیادی در وضعیت فعلی دبیرستان به چشم می خورد و لیکن به نظر می رسد عمده نقاط قوت دبیرستان‬
                                                                                               ‫به صورت زیر باشد‪:‬‬

‫‪ -‬برند بودن مدرسه (نمانام)یا معتبر داخلی (براساس آخرین رتب ‌هبندی مدارس کل کشور‪ ،‬فرزانگان‪ 1‬بالاترین آمار افتخارات‬
‫المپیاد های علمی‪ -‬کنکور‪ -‬مسابقات ملی و بین المللی علمی‪ ،‬پژوهشی‪ ،‬فناوری‪ ،‬فرهنگی و هنری در بین مدارس دخترانه کل‬

                                                                     ‫کشور من جمله مدارس سمپاد را دارا می باشد)‪.‬‬
‫‪ -‬برخورداری از نیرو های انسانی کارآمد به خصوص دبیران و اساتید مجرب و توانمند (درحال حاضر دبیر در دبیرستان مشغول‬
‫تدریس می باشندکه این اساتید‪ ،‬بعضا از مراکز علمی معتبر در داخل و خارج کشور فارغ التحصیل شده اند و از توان علمی‬
‫بالایی برخوردارند و کیفت قابل قبولی از آموزش و پژوهش به عنوان دو مأموریت اصلی و اولیه دبیرستان توسط این سرمایه‬

                                                                                   ‫های انسانی درحال تحقق است)‪.‬‬
‫‪-‬کمیت و کیفیت جامعه دانش آموزی (هم جامعه آماری بالای دانش آموزان‪ -‬هم دانش آموزان مستعد و برتر)‪ ،‬بعد از جامعه‬
‫دبیران و اساتید‪ ،‬جامعه دانش آموزی دومین بخش ازسرمایه ی گران‌بهای انسانی دبیرستان را تشکیل می دهد‪ .‬به دلیل اعتبار‬
‫بالای مدارس سمپاد‪ ،‬همه ساله بیش از‪200000‬دانش آموز متقاضی شرکت درآزمون مدارس سمپاد می باشند که تقریبا اکثر‬

                        ‫دانش‌آموزانی که از نظر علمی دارای استعداد های برجسته می باشند جذب این مدارس می شوند‪.‬‬
   ‫‪-‬برخورداری از توانمندی اولیاء به عنوان یکی دیگرازسرمایه های انسانی که معمولا ازسرمایه های اجتماعی کشور هستند‪.‬‬

                                   ‫‪ -‬دارایی های فیزیکی (آزمایشگاه‪ -‬کتابخانه‪ -‬واحد انفورماتیک‪ -‬کلاس های هوشمند)‬
‫‪ -‬موقعیت جغرافیایی دبیرستان(در جوار اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و آموزش و پرورش منطقه ‪ ،6‬دانشگاه تهران‪،‬‬

                                                                                             ‫دانشگاه امیر کبیر و‪)...‬‬
                            ‫‪ -‬وجودمعاونت پژوهشی (‪ )1‬با ظرفیت اساتید مجرب و مسئولین متخصص و توانمند در مدرسه‬

                                                            ‫‪ -‬وجود بخش المپیاد متناسب با علایق دانش آموزان نخبه‬
                                                                                 ‫‪-‬وجود نهاد خیریه انجمن همراه (‪)2‬‬

                                                                                                                   ‫‪ -1‬مدارس عادی فاقد معاونت پژوهشي هستند‪.‬‬
 ‫‪ -2‬انجمن همراه درسال ‪ ۸۱‬به منظور کمک به مناطق محروم وآسیب دیدگان حوادث غیرمترقبه (سیل زلزله و‪)...‬متشکل از دبیران فارغ التحصیلان ودانش آموزان تشکیل شد‪.‬‬

                                                                ‫سند راهبردی دبیرستان فرزانگان(‪)1‬‬
                                                                                  ‫‪13‬‬
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18