Page 13 - سند راهبردی دبیرستان فرزانگان
P. 13
فصل سوم :
تحلیل و ارزیابی محیط داخلی و خارجی)Swot Analysis( :
نقاط قوت()Strength
هر چند نقاط قوت زیادی در وضعیت فعلی دبیرستان به چشم می خورد و لیکن به نظر می رسد عمده نقاط قوت دبیرستان
به صورت زیر باشد:
-برند بودن مدرسه (نمانام)یا معتبر داخلی (براساس آخرین رتب هبندی مدارس کل کشور ،فرزانگان 1بالاترین آمار افتخارات
المپیاد های علمی -کنکور -مسابقات ملی و بین المللی علمی ،پژوهشی ،فناوری ،فرهنگی و هنری در بین مدارس دخترانه کل
کشور من جمله مدارس سمپاد را دارا می باشد).
-برخورداری از نیرو های انسانی کارآمد به خصوص دبیران و اساتید مجرب و توانمند (درحال حاضر دبیر در دبیرستان مشغول
تدریس می باشندکه این اساتید ،بعضا از مراکز علمی معتبر در داخل و خارج کشور فارغ التحصیل شده اند و از توان علمی
بالایی برخوردارند و کیفت قابل قبولی از آموزش و پژوهش به عنوان دو مأموریت اصلی و اولیه دبیرستان توسط این سرمایه
های انسانی درحال تحقق است).
-کمیت و کیفیت جامعه دانش آموزی (هم جامعه آماری بالای دانش آموزان -هم دانش آموزان مستعد و برتر) ،بعد از جامعه
دبیران و اساتید ،جامعه دانش آموزی دومین بخش ازسرمایه ی گرانبهای انسانی دبیرستان را تشکیل می دهد .به دلیل اعتبار
بالای مدارس سمپاد ،همه ساله بیش از200000دانش آموز متقاضی شرکت درآزمون مدارس سمپاد می باشند که تقریبا اکثر
دانشآموزانی که از نظر علمی دارای استعداد های برجسته می باشند جذب این مدارس می شوند.
-برخورداری از توانمندی اولیاء به عنوان یکی دیگرازسرمایه های انسانی که معمولا ازسرمایه های اجتماعی کشور هستند.
-دارایی های فیزیکی (آزمایشگاه -کتابخانه -واحد انفورماتیک -کلاس های هوشمند)
-موقعیت جغرافیایی دبیرستان(در جوار اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و آموزش و پرورش منطقه ،6دانشگاه تهران،
دانشگاه امیر کبیر و)...
-وجودمعاونت پژوهشی ( )1با ظرفیت اساتید مجرب و مسئولین متخصص و توانمند در مدرسه
-وجود بخش المپیاد متناسب با علایق دانش آموزان نخبه
-وجود نهاد خیریه انجمن همراه ()2
-1مدارس عادی فاقد معاونت پژوهشي هستند.
-2انجمن همراه درسال ۸۱به منظور کمک به مناطق محروم وآسیب دیدگان حوادث غیرمترقبه (سیل زلزله و)...متشکل از دبیران فارغ التحصیلان ودانش آموزان تشکیل شد.
سند راهبردی دبیرستان فرزانگان()1
13