دسترسی و زمان:
مدارس باید فرصت مطالعه را برای دانشآموزان فراهم آورند. یعنی:
🔸 در طول هفته ساعتهایی برای مطالعه داشته باشند. مثل زنگ کتابخوانی.
🔸کتابخانهای آرام و راحت، حاوی انواع کتابها در ژانرهای مختلف.
🔸گنجاندن زنگ کتابخوانی در روزهای شلوغ (حتی نیم ساعت)
🔸فراهم کردن امکان امانت گرفتن کتابها
گفتگو و فعالیتهای گروهی:
دانشآموزان نیازمند فرصتهایی هستند که آنچه را خواندهاند، به اشتراک بگذارند. این اشتراکگذاری میتواند در قالب نوشتههای وبلاگ باشد یا مسابقه، کار گروهی، گفتگوهای جمعی، تصویرسازی، نمایش، تهیهی فایل صوتی و ... . این فعالیتها میتوانند خواندن را برایشان لذتبخشتر کنند و همچنین از برداشتهای یکدیگر در خواندن یک کتاب، مطلع میشوند. گفتگوهایی که حول کتاب شکل میگیرد حتی میتواند حالت خیلی رسمی هم نداشته باشد. در زمانهای استراحت میتواند شکل بگیرد.
هنگام گفتگوها، به عقاید و نظر دانشآموزان احترام بگذارید و به شرکت در گفتگو تشویقشان کنید. یادتان باشد که اینجا هیچ جواب درست و غلطی وجود ندارد!