چاپ خبر
دبیرستان دوره دوم فرزانگان یک یکشنبه, ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
المپیاد جهانی #علوم_زمین (IESO)
المپیاد جهانی #علوم_زمین (IESO)
 
با توجه به آماده بودن اساسنامه¬ی این المپیاد و اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این مسابقه وبرگزاری یک دوره آن بصورت آزمایشی ولی برگزاری آن توسط باشگاه دانش پژوهان جوان متوقف شد.
 المپیاد جهانی علوم زمین یکی از سیزده المپیادی است که دانش آموزان دبیرستانی برتر در رقابت ملی برای سنجش توانایی حوزه های زمین شناسی، هواشناسی، منظومه شمسی و محیط زیست در آن به رقابت می پردازند. این یکی از عمده فعالیت های سازمان آموزش علوم زمین (IGEO ) با هدف بالا بردن علاقمندی دانش آموزان به آگاهی عمومی علوم زمین است به طوری که موجب تسهیل یادگیری این علوم گردد.
این المپیاد اولین بار توسط دانشمندان کره ای در سال 2003 مطرح شد و انجمن علوم زمین کره جنوبی (KESS ) اولین المپیاد را سازماندهی کرد. بعد از این سال رقابت بین المللی توسط سازمان آموزش علوم زمین پذیرفته شد.
در نوامبر سال 2004 نمایندگانی از ده کشور برای بحث درباره برنامه آموزشی و قالب این المپیاد در سئول دور هم جمع شدند، بیست و سه بند تصویب و کمیته ناظر با هیئت رئیسه مو یونگ سانگ، هندرا امیجایا، رابرت گریکو، کن-ایچرو هسادا، توماس لوریلند تایلر، چنگ چون-ین، میگوئل کانو، شانکار راجیسخاریاهه و چن-جنگ کیم تاسیس شد. برنامه کمیسیون در سال 2005 گسترش یافت و اولین المپیاد علوم زمین در سال 2007 برگزار شد.
اولین المپیاد در اکتبر سال 2007 در دیگو کره جنوبی با رتبه نخست تایوان با سه مدال طلا و یک نقره، دوم شدن کره با یک طلا و سه نقره، قرار گرفتن امریکا با دو نقره و دو برنز و در نهایت چهارم شدن تیم هند با دو مدال نقره برگزار شد.
در سال 2008 دومین مسابقه در مانیلا فیلیپین با موضوع اصلی " مسابقه و همیاری برای بهبود تغییرات آب و هوا" آغاز به کار نمود. هدف این مسابقه بهبود وضعیت آموزش عمومی علوم زمین و همیاری کردن برای کاستن آسیبهای انسانی به محیط زیست بود.
سومین المپیاد با موضوع اصلی محیط زیست انسانی در سپتامبر 2009 در تایوان برگزار شد.
مسابقه ی چهارم که محل برگزاری آن یوگیارتای اندونزی در سمپتامبر 2010 بود با موضوع حال کلید زمان آینده است برگزار شد.
رنسانس علوم زمین: علم، محیط و هنر موضوع پنجمین مسابقه بود که در موندای ایتالیا از پنجم تا چهاردهم سپتامبر 2011 برگزار شد.
اولاواریای آرژانتین میزبانی ششمین المپیاد علوم زمین را در سپتامبر 2012 با موضوع انرژی، آب و معادن برای توسعه پایدار ، بر عهده گرفت.
سال 2013 میسور هندوستان محل برگزاری هفتمین المپیاد علوم زمین با موضوع "زمین یک خانواده واقعی"، بود.
هشتمین المپیاد در سال 2014 در اسپانیا برگزار شد. در این سال نماینده جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناظر در این مسابقات حضور پیدا کرد تا آمادگی شرکت کشور در این مسابقات را اعلام نماید.
سال گذشته المپیاد علوم زمین در برزیل برگزار و در سال 2016 این مسابقه در ژاپن برگزار شد.
المپیاد علوم زمین بر آن است تا علاقمندی و آگاهی این علوم را از طریق تسهیل و افزایش یادگیری دانش آموزان و نیز شناسایی استعداد و دانش آموزان نخبه در علوم زمین را بالا ببرد. همچنین از طریق پیگیری و تشویق روابط دوستانه بین دانش پژوهان جوان از کشورهای مختلف و گسترش همکاری های بین المللی تغییر دیدگاه ها و اساس علوم زمین و آموزش آن را گسترش دهد.
👈عمده منابع علوم زمین شامل:
 مباحثی انتخابی از علوم زمین شناسی، ژئوفیزیک (فیزیک زمین)، هواشناسی، اقیانوس شناسی، نجوم و محیط زیست برای مسابقه است. آزمون تستی سال 2014 همه ی این سرفصل ها را شامل می شد.
رقابت جهانی شامل آزمونی تئوری و آزمونی عملی است. آزمون کتبی شامل مسائلی است که برای اندازه گیری میزان دانش و فهم شرکت کنندگان از علوم زمین بسط داده شده اند.
آزمون عملی شامل مهارت هایی است که طراحی شده اند تا توانایی شرکت کنندگان در پژوهش های تحقیقاتی علوم زمین را ارزیابی کنند. شرکت کنندگان می توانند از ماشین حساب های معمولی (فاقد قابلیت برنامه ریزی) استفاده کنند. معمولا ابزارهایی چون تلسکوپ، قطب نمای زمین شناسی، وسایل هواشناسی و از این قبیل نیاز است. از قریب به 20 بیست دانش آموز برتر مسابقه برای شرکت در کمپ آموزشی بیست روزه دعوت می شود. طبق عملکرد این دانش آموزان تیم نهایی در یک رقابت انفرادی بین المللی به عنوان نمایند مخصوص آن کشور شرکت می کند.
دانش آموزان برنده مسابقه کشور خود واجد شرایط شرکت در مسابقه جهانی علوم زمین را دارند که تیم ملی علوم زمین هر کشور حداکثر از 4 دانش آموز شرکت کننده، یک ذخیره و یک مشاور تشکیل می شود. مشاور باید متخصصی در علوم زمین و یا آموزش علوم زمین بوده و توانایی خدمات هیئت داوران مسابقات را داشته باشد. از آنجا که زبان مسابقه انگلیسی است مشاور باید ترجمه انگلیسی به زبان خود را انجام دهد.
انتهای پیام/.