۰۸ آبان ۹۶, ۱۰:۱۵
با سلام و عرض خسته نباشید
من میخوام بدونم چرا دین های مختلف وجود داره و پیامبران متفاوت آمدن؟ مگر هدف یکی نیست؟ چرا باید راه ها فرق داشته باشه؟
و یک سوال دیگه اینکه:
آیا تو همه ادیان ازدواج با محارم حرام هست؟ یا فقط اسلام اینجوریه؟
ممنونم
۰۶ آذر ۹۶, ۱۴:۵۸
باسلام به پرسشگرمحترم 
باید عرض کنم سیر اصلی ادیان که دعوت به خدا وعبودیت وپرستش اون بوده؛ بین همه ادیان یکسانه .
خداوند تبارك و تعالي فقط يك دين را براي هدايت و راهنمائي بشر به سوي سعادت و خوشبختي دنيا و آخرت فرستاده است. اختلاف پيروان اديان ناشي از اختلاف اديان نيست،بلکه درفروع واحکام عبادی ونحوه آن تفاوتهایی دارد که بخاطرشرایط زمان ومیزان درک وفهم مردم آن زمان وکامل یا ناقص بودن توانایی ذهنی آنها بوده  منشاء آن عوامل ديگري مي باشد كه خود جاي بحث و بررسي دارد. براي توضيح بيشتر اين مطلب به نكات ذيل توجه گردد:

1. اصول اديان آسماني:اديان توحيدي كه همان اديان آسماني و حقيقي هستند، داراي سه اصل كلي و مشترك مي باشند:
الف) اعتقاد به خداي يگانه (توحيد)
ب) اعتقاد به زندگي ابدي براي هر فردي از انسان در عالم آخرت و دريافت پاداش و كيفر اعمالي كه در اين جهان انجام مي دهد. (معاد).
ج) اعتقاد به بعثت پيامبران از طرف خداوند متعال براي هدايت بشر به سوي كمال نهايي و سعادت دنيا و آخرت. (نبوت).
اين اصول سه گانه در واقع پاسخ هايي است به اساسي ترين سوالاتي كه براي هر انسان آگاه مطرح مي شود، مبدأ هستي كيست، پايان زندگي چيست؟ از چه راهي مي توان بهترين برنامة زيستن را شناخت؟(1)

2. دين رسمي و مورد قبول خدا:خداوند متعال در قرآن كريم مي فرمايد: «دين در نزد خدا اسلام است و كسانيكه كتاب آسماني به آنان داده شد، اختلاف در آن ايجاد نكردند، مگر بعد از آگاهي و علم، آن هم به خاطر ظلم و ستم در ميان خود و هر كس به آيات خدا كفر ورزد خداوند سريع الحساب است.»(2)
اين آيه مي فرمايد: دين در نزد خداوند متعال يكي بيش نبوده و اختلافي در آن نيست و بندگانش را جز به آن مامور نساخته و در تمام كتابهائي كه بر پيامبرانش فرستاده جز همان را بيان نكرده است. آن دين همانا اسلام است، اسلامي كه عبارت از تسليم شدن در برابر حق مي باشد، پس همه اديان توحيدي (مسيحيت، يهودي و اسلام) داراي يك پيام بوده و محتواي واحدي دارند، اختلافي جز از حيث كمال و نقص ندارند. و آنهم در اثر اختلافي است كه در استعدادهاي امتهاي سابق و لاحق بوده است.(در آيه ديگر مي فرمايد: «هر كس جز اسلام آييني براي خود انتخاب كند از او پذيرفته نخواهد شد و او در آخرت از زيانكاران است.»(3)
از اين آيه استفاده مي شود كه دين رسمي و مورد قبول خداوند، دين مقدس اسلام است. زيرا اين دين از همه اديان گذشته كاملتر بوده و هر چه در اديان سابق خداوند به بشر لطف و عرضه داشته است در دين اسلام به طور اكمل وجود دارد.(4) و در عين احترام به همة‌ اديان الهي گذشته برنامه امروز بشر، تبعيت از دين مقدس اسلام است. (5)
 
1. مصباح يزدي، آموزش عقايد، تهران، مركز انتشارات، سازمان تبليغات،1373، ص 28.
2. آل عمران:19.
3. آل عمران:85.
4. انعام:95 (... و نه هيچ تر و خشكي وجود دارد جز اينكه در كتاب آشكار ثبت است.)
5. مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، تهران، دارالكتب الاسلاميه،1394ش،ج2، ص471
 
 
جواب سوال دوم
ازدواج يا پيوند زناشوئي، پيوندي مقدس است كه در تمام اديان و مكاتب وجود داشته و طي احكام و رسومي خاص بين زن و مرد برقرار مي شده از ديدگاه اسلام، این پیوند يك قرارداد و پيمان با شرايط ويژه بسيار پسنديده و مطلوب است و از منظر فقه اسلامي عملي مستحب وموكد و در برخي موارد واجب شمرده شده است
 
 طبق آيات و روايات وارد شده از ائمه معصومين ـ عليهم السلام ـ هر مردي با هر زني نمي تواند ازدواج كند و به اصطلاح برخي زنان براي برخي مردان حرام هستند و اين حرمت يا به سبب ارتباط نسبي است مثل، خواهر، مادر، خاله، عمه و... و يا به خاطر ارتباط سببي است مثل مادر خانم، عروس، زن پدر و خواهر و برادر رضاعي و... كه در فقه اسلامي به اين گونه افراد محارم گفته شده و ازدواج با آنها حرام شمرده مي شود. اين مسئله در سوره نساء به تفصيل ذكر شده است.(1)
اغلب اديان آسماني موجود و رائج، ازدواج با محارم را مشروع نمي دانند و از آن ممانعت به عمل مي آورند. در اينجا به برخي از ادياني كه ازدواج با محارم را حرام مي دانند اشاره مي كنيم
1. در ميان يهود ازدواج با بيگانه ممنوع است و با خويشاوندان و همكشيان خود ازدواج مي كنند ولي برخي موارد هست كه طبق شريعت حضرت موسي ـ عليه السلام ـ ازدواج با آنها جايز نمي باشد. چنان چه محققين مي گويند ازدواج با مادر و دختر و ديگر محارم مثل : خواهر عمه  خاله خواهرزاده  برادرزاده  زن بابا وچند مورد دیگر نیزحرام است و هر كس مرتكب چنين ازدواجي شود سزايش قتل است.(2)
2. مسیحی ها تا حد زیادی این را قایلند فقط در گستره آن اختلاف دارند.
3. فقط آیین زرتشت است که میگویند در زمان ساسانیان این عمل (ازدواج با محارم)رواج داشته
ولی در کتب اسلامی وراویان؛ این جزءانحرافات وبدعتهای زذتشت بوده وجزءمعارف اصلی ودستور الهی نیست .
 
1. نساء : 23.
2. مبلغي آباداني، عبدالله، تاريخ اديان و مذاهب جهان، قم: حرّ، 1376ش، ج2، ص621 و 626.