۰۶ آبان ۹۶, ۲۰:۵۴
با سلام و خسته نباشید
میخواستم بدانم در سایر ادیان هم ازدواج با محارم امکان پذیر نیست؟ یا فقط در اسلام حرام است؟
۲۵ بهمن ۹۶, ۰۹:۴۹
سلام برشما
ازدواج يا پيوند مقدس زناشوئي، پيوندي آييني است كه در تمام اديان و مكاتب بوده است. از ديدگاه اسلام، ماهيت ازدواج  پيمان با شرايط ويژه بسيار پسنديده و مطلوب است و از منظر فقه اسلامي عملي  مستحب موكد و در برخي موارد واجب شمرده مي شود. طبق آيات و روايات وارد شده از ائمه معصومين ـ عليهم السلام ـ هر مردي با هر زني نمي تواند ازدواج كند و به اصطلاح برخي زنان براي برخي مردان حرام هستند و اين حرمت يا به سبب ارتباط نسبي است مثل، خواهر، مادر، خاله، عمه و... و يا به خاطر ارتباط سببي است مثل مادر خانم، عروس، زن پدر و خواهر و برادر رضاعي و... كه در فقه اسلامي به اين گونه افراد محارم گفته شده و ازدواج با آنها حرام شمرده مي شود. اين مسئله در سوره نساء به تفصيل ذكر شده است.(1)
علاوه بر دين اسلام اغلب اديان آسماني موجود و رائج، ازدواج با محارم را مشروع نمي دانند و از آن ممانعت به عمل مي آورند. در اينجا به برخي از ادياني كه ازدواج با محارم را حرام مي دانند اشاره مي كنيم:
 
.  1-آيين يهود 
هر چند كه در ميان يهود ازدواج با بيگانه ممنوع است و با خويشاوندان و همكشيان خود ازدواج مي كنند ولي برخي موارد هست كه طبق شريعت حضرت موسي ـ عليه السلام ـ ازدواج با آنها جايز نمي باشد. چنان چه محققين مي گويند ازدواج با مادر و دختر و ديگر محارم حرام است و هر كس مرتكب چنين ازدواجي شود سزايش قتل است.(2)
و در مواردي از ديگر محارم نام مي برند كه مي توان به خواهر، عمه، خاله، خواهرزاده و برادرزاده اشاره كرد كه ازدواج با اين افراد حرام است.(3) و نيز گفته شده رضاع (شيردادن) سبب حرمت ازدواج نمي شود.(4) يعني در آيين يهود بر خلاف اسلام مرد مي تواند با خواهر رضاعي خود ازدواج كند
 
. 2-آيين مسيحيت
از آثار موجود درباره اين دين نيز چنين بر مي آيد كه ازدواج با محارم جايز نيست چنانچه از زبان حضرت عيسي ـ عليه السلام ـ نقل مي كنند كه فرمود: من نيامده ام تا شريعت موسي را از بين ببرم بلكه آمده ام تا آن را تكميل نمايم بنابراين مي توان گفت كه در مجموع قوانين يهود در امر ازدواج، مورد پذيرش مسيحيان نيز هست 
 
.3- آئين زرتشتي
با اين كه ازدواج با محارم از قبيل دختر، خواهر، مادر و... در عهد ايران باستان مخصوصا دوره ساسانيان بين مردمان آن متداول بوده است، ولي بر اساس برخي روايات اسلامي در آئين اصيل و بدون تحريف زرتشت (اگر قبول بكنيم كه پيامبر مجوس بوده است) رواج نداشته و از محرمات اين آيين بوده است چنان چه در روايتي از علي ـ عليه السلام ـ آمده است كه مجوس (زرتشتيان) داراي كتاب آسماني و پيامبر بودند و در اين آيين ازدواج با خواهر و مادر، به طور كلي با تمام محارم حرام بوده است. 

بنابراين در اديان آسماني كه تحريف نشده اند ازدواج با افرادي مثل خواهر، دختر، مادر، عمه، خاله، نوه، ربيبه، و مواردي كه در اين نوشتار اشاره شده حرام شمرده شده است و به اصطلاح جزو محارم هستند.

پاورقی:

1. نساء : 23.
2. مبلغي آباداني، عبدالله، تاريخ اديان و مذاهب جهان، قم: حرّ، 1376ش، ج2، ص621 و 626.
3. شبلي، احمد، مقارنة الاديان (بخش يهود)، قاهره: مکتبه النهضة المصريه، (بي تا)، ص299.
4. همان.