۲۴ مهر ۹۶, ۰۹:۱۷
باسلام به پرسشگر محترم: اولا؛ چه کسی گفته که خاک از آتش بی ارزش تر است؟ در قرآن این حرف از زبان شیطان زده شده واین مطلب رو دلیل سجده نکردن خودش قرار داده.
۲۴ مهر ۹۶, ۰۹:۲۲
ازاین آیه : قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ ۖ قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ . اعراف 12.
۲۴ مهر ۹۶, ۱۷:۱۲
ادامه جواب ولی بلافاصله خد ا شیطان را از این قیاس نا به جا نهی کرد وگفت: وقتی من خدا تشخیص دادم که این انسان از تو برتر وبالاتر است؛ توی شیطان چه حقی دار ی که از طرف خودت قیاس کنی وشیطان را طرد کرد. پس این مقایسه کاملا غلط است که خلقت انسان از گل؛ دلیل پستی خاک است. به علاوه خداوند مبنایش بر اساس استحقاق وشانیت است؛ وقتی خداوند این کالبد خاکی را لایق دید که قسمتی از امانت خودش را(ونفخت فیه من روحی؛ من در انسان از روح خودم دمیدم)دراین کالبد قرار دهد؛ آیا این سوال اصلا صحیح است؟ آیا خدائی که انسان را از ملائکه بالاتر قرار داد واسم هائی را به انسان آموخت که به ملائکه نیاموخت وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿۳۱ بقره) قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ ﴿32 بقره ) ایا خداوند نمیتوانست این کمالات را به یک جسم با ارزشتر بده؟ یقینا اگر میتوانست وچیز با ارزشتری بوده, حتما این امانات وکمالات به او میرسید ولی این همه مطالب به انسان رسیده است که نشانه لیاقت انسان وماده خلق شده از آن است. به علاوه این شعر معروف یادمان نرود : تن آدمی شریف است به جان آدمیت نه همین لباس زیباست نشان آدمیت یعنی مهم نیست که ما از چه خلق شده ایم.چون خدا در قرآن میفرماید( همانا بهترین شما در نزد خداوند متعال، با تقوا ترین شما است ) وملاک تقوا ربطی به جنسی که از ان خلق شده ایم ندارد . ولی در عین ارزشی که نزد خداوند داریم ما را از خاکی خلق کرد که زیر دست وپاست تا بفهمیم، اگر از خدا دور شویم؛ همان خاک بی ارزش میشویم پس مغرور به خود واین دنیا وچند روزه آن نشویم که بسیار زیانکار خواهیم بود.