۲۴ فروردین ۹۵, ۲۰:۲۷
با سلام و تبریک سال جدید :)
من دو سوال دارم:
1- اگر برای من خواندن ترجمه قرآن مفیدتر باشد لازم است خود قرآن را به صورت عربی هم بخوانم؟
2- دعا یا ذکری برای تقویت حافظه و موفقیت در تحصیل معرفی میکنید؟
متشکرم
۰۴ اردیبهشت ۹۵, ۰۹:۴۳
 
جواب سوال اول .
پرسشگر محترم، قرآن كريم يگانه كتاب جامع آسماني است كه همة علوم مورد احتياج براي هدايت بشر را از طرف خداوند متعال بدون هيچ نقصي توسط پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ بر بشر عرضه داشته است. به همين خاطر دربارة تلاوت و انديشيدن در آيات قرآن و آداب آن،‌ دستورات زيادي از معصومين ـ عليهم السّلام ـ رسيده است كه ما در دو قسمت اساسي جواب سؤال شما را ارائه مي دهيم.(لازم به ذكر است كه خواندن ترجمه به تنهايي نه تنها اشكال ندارد بلكه بسيار خوب است، اما نگاه به آيات و تلاوت آنها خودش موجب نورانيت دل و پاداش دنيوي واخروي است)

1. تلاوت و قرآئت آيات قرآن و ثواب آن:در اين زمينه روايات بسياري در فضيلت تلاوت قرآن كريم وارد شده است كه به صورت گذرا به بعضي از آن ها اشاره مي شود.
رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: «برترين عبادت امت من خواندن قرآن كريم است.»(1)
و در روايت ديگر فرمودند: «همانا خوانندة آيه اي از كتاب خدا بهتر است از آن چه زير عرش است تا پايين ترين جاهاي زمين»(2) براي كسي كه بخواهد ثواب تلاوت قرآن كريم را ببرد لازم است كه آيات قرآن را تلاوت كند.
امام خميني ـ رحمة الله عليه ـ در جواب كسي كه سؤال كرده بود: اگر كسي قرآن را به عربي بخواند و معني آن را نفهمد باز هم ثواب دارد؟ جواب فرمودند: «ثواب قرآن منوط به درك معاني آن نيست اگر چه خوب است سعي شود تا معني آن را درك نمايد تا از ارشاد و علوم آن بهره مند گردد.»
براي اينكه انسان بيشترين ثواب و بهره را از تلاوت قرآن ببرد در روايات اسلامي و آيات قرآن مسائلي را بيان داشته اند كه به بعضي از آنها اشاره مي كنيم.

الف: با طهارت باشد لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ(
ب: تلاوت از روي قرآن كريم و نگاه كردن به آن:امام صادق ـ عليه السّلام ـ به يكي از يارانش فرمود: قرآن را در حالي بخوان كه در مصحف مي نگري و آن بهتر است، آيا نمي داني كه نگاه كردن به قرآن عبادت است.(3)
در هنگام تلاوت قرآن تمام دستگاههاي ادراكي انسان بهره مند مي شوند و هر يك رزق خاصي را به دست مي آوردند. از اين رو نظر كردن به قرآن و آياتش خود عبادت محسوب مي شود و تأثير فراواني در روشني و نورانيت چشم دارد حتي اگر سواد خواندن را نداشته باشد. (چرا كه اين كلمات، همان كلماتي است كه خدا بر پيامبر(ص) نازل كرده است نه مفهوم آن.)

امام علي ـ عليه السّلام ـ : «تدبَّروا آياتِ القرآن و اعْتبروا به فانّه اَبلَغُ العبر» در آيات قرآن تدبّر كنيد و از آن عبرت آموزيد. زيرا كه قرآن كريم رساترين پندهاست.(4) بنابراين اصل نزول قرآن براي تفكر و تدبّر در آيات و عمل به آن و هدايت يافتن است. حداقل شرايطي كه براي تدبّر در قرآن مورد نياز مي باشد و همه اقشار از هر صنف و گروه را در بر مي‌گيرد، آگاهي از ترجمه آيات و يا استفاده از ترجمة معتبر است. ترجمه اي مفيد تر است كه گويا و سليس و روان و در نوع خود رسا و دقيق و در ذيل آيات باشد.(5)
پس اگر كسي با لغات و قواعد عربي آشنائي ندارد، براي استفاده بيشتر از قرآن و تذكر در آيات آن حتماً بايد به ترجمه دقيق مراجعه كند تا بتواند معني آيات را بفهمد و در آنها تدبر نمايد و از آن الهام بگيرد و به دستورات قرآن عمل نمايد.
و در مرحله بعد از ترجمه، اگر خواستيد توجه عميق تري به قرآن داشته باشيد به بعضي از تفاسير روان و عميق مراجعه كنيد.(6)

1. باقي زاده . رضا . هفتصد نكته درباره قرآن . ص 65 . انتشارات گاه سحر .‌ چاپ دوّم . زمستان 1380 .
2. همان . به نقل از بحارالانوار . ج 92 . ص 18 .
3. هفتصد نكته درباره قرآن . به نقل از وسايل الشيعه . ج 4 . ص 854 .
4. ميزان الحكمه . ترجمة : شيخي . حميد رضا . ج10 . باب434 . ح 536: 12 . قم . دارالحديث .
5. بعضي از ترجمه هائي كه نسبتاً مفيد تر هستند مثل قرآن كريم با ترجمه : آيت الله مكارم شيرازي . و ترجمة : استاد فولادوند . مهدي . و ترجمة : استاد الهي قمشه اي.

6. بعضي از تفاسير مفيد براي جوانان : آيت الله مكارم شيرازي و جمعي از همكاران . تفسير نمونه . - حجة الاسلام قرائتي . تفسير نور . - بهرامپور . ابوالفضل . تفسير نسيم حيات


 
۰۴ اردیبهشت ۹۵, ۲۱:۵۸
جواب سوال دوم . لازم است درابتدااین این رابگویم اذكاري كه به ذكر آنها توصيه شده است خصوصاً اذكاري كه براي طلب حاجت از درگاه خداوند متعال هستند چه به نحو طلب رزق و روزي، تقويت حافظه، دوري شيطان و يا جلب محبت مردم و غيره به نوعي دعا به درگاه خداوند متعال محسوب مي شوند و توجه به اين امر مهم ضروري است كه براي نتيجه گرفتن از اذكار، بايد بنده شرايط استجابت دعا را نيز در وجود خود ايجاد كرده باشد تا اينكه ذكر مورد نظر نتيجه بخش باشد. يعني اينگونه نخواهد بود كه هر شخصي و با هر شرايطي، ذكر خاصي را بگويد و به مطلوب خود برسد. بلكه بايد شرايط استجابت دعا مثل پاكي قلب و روح و نيت خالص، اجتناب از مال حرام، ايمان، عمل صالح و ... را در خود ايجاد نمايد، مضافاً بر اينكه در اين گونه اذكار لفظي بايد تعداد ذكر را نيز رعايت كرد چرا كه بعضي از اذكار در عدد خاصي تأثير گذار خواهند بود. اكنون با در نظر گرفتن اين نكته به ذكر پاسخ اين سؤال مي پردازيم:اذكار و اعمالي كه موجب تقويت حافظه و دفع فراموشي مي شوند عبارتند از: مسواك زدن، روزه گرفتن، تلاوت قرآن (خصوصاً آية الكرسي). و نيز هر روز بعد از نماز صبح قبل از هر سخني اين ذكر گفته شود: يا حيُّ يا قيوم فلا يفوتُ شيئاً علمُه و لا يؤُدُه(1) و اينكه بخواند بعد از نمازها ، دعاي: سبحان من لا يعتدي علي اهل(2) ... . اما جهت تقويت اراده و دوري از شيطان گفته شود: آمنتُ بالله و برسوله مخلصاً له الدين(3) و گفتن: لا حول و لا قوه الا بالله العلي العظيم(4) و خواندن دعاي دفع شرّ ابليس: اللهم ان ابليس عبدٌ...(5) نيز مؤثر مي باشد. 1. قمي، شيخ عباس، مفاتيح الجنان، باب ششم. 2. همان، باب اول، تعقيبات مشترك. 3. همان، باب سوم. 4. همان. 5. همان، باب پنجم